Islamic Widget

Hidup

 Biasa la hidup ni sekejap naik dan sekejap turun macam orang katakan hidup ni bagaikan roda sekejap kat atas dan sekejap kat bawah, jadi setiap perbuatan kita ada yang memerhatikannya iaitu Allah dia sentiasa memerhatikan kita setiap perbuatan kita jadi kita mestilah rasa takut dan malu jika hendak membuat dosa, jika kita di uji oleh Allah maka bersabarlah dan jika kita tidak di uji maka berhati-hatilah misalanya kita mendapat rezeki yang banyak dan kaya maka berhati-hatilah Allah sedang menguji kamu dia hendak menengok sejauh mana ke imanan hambanya adakah dia riak atau pun memdermakan duit itu pada jalan Allah, yang pastinya jika kita membuat perbuatan baik maka di balas dengan yang baik jika kita membuat pekara yang buruk pula teserah kepada Allah nak buat apa pada dia dan antara dua ni iaitu orang kaya dan orang tidak terlalu kaya orang tidak terlalu kaya masuk syurga dahulu kerana orang kaya akan banyak di soal di akhirat oleh Allah tentang diamanahkah duit itu di belanjakan jika baik baiklah jika buruk wallahhualam, maka berhati-hatilah dengan apa yang di belanjakan.

  Dalam hidup kita, kita seharusnya membuat amalan Rasullulah buat, iaitu amalan sunnah dan kita pun mestilah jadikan  Rasullulah S.A.W sebagai idola hidup kita kerana Rasullulah adalah maksum, penyabar dan berjaya memimpin Islam sehingakan Islam menjadi suatu kuasa yang hebat pada zaman dahulu, mulalah dengan sikit-sikit lama-lama jadi biasa dengan amalan sunah ni, jika kita membuat amalan sunah kita akan mendapat ganjaran besar di akhirat kelak, ramai orang muslim tidak sedar dalam hal ni, jadi cubalah amalkan amalan ni Insyaallah  

Aduh pening kepala

  Assalammualikum sejak beberape hari bapa saya baru balik daripada seria ni macam-macam dia cakap, dia suruh ambil SPM dulu la dan macam-macam, letih la macam ni penat di buatnya ape-ape pun saya perlu doa la itu yang paling penting, supaya satu hari nanti Allah bukak jalan yang terbaik untuk saya kelak.

 Ayah saya ade cakap jugak nak sekolahkan saya kat Negeri sembilan sekolah tahfiz dan ade beberapa tempat lagi seperti di Terengganu, Kelantan tapi tak tahu lagi dapat ke tak dan Ayah saya ade cakap jugak supaya sekolah kat Al-Amin balik tapi kami masih fikirkan lagi.

 Banyak sebabnya ayah saya suruh ambil SPM dahulu jadi saya ikut je la sebagai anak, tapi keputusan yang ayah saya ambil itu belum pasti lagi, sekarang dalam proses nak cari sekolah yang bersesuaian dengan saya semoga anda semua doakan saya supaya dapat ambil jalan yang terbaik untuk diri saya, Insyallah

Tahun baru dan bulan baru

Assalammualaikumwarahmatullahhiwabarokatuh pade bulan baru banyak bende sudah berubah, belaja di tempat lain, guru-guru pun lain dan macam-macam lagi, tapi sekarang saya dah tahu dah ke mana saye nak pergi dan ape matlamat saya belajar di situ, tapi semenjak sekolah di situ cara pembelajaran dia bagus tapi tidak ramai kawan-kawan di sane, di sana juga ramai budak bawah umur daripada saya, jadi sepanjang sekolah di situ daripada pukul 8.00pg hingga 6.00ptg saye tidak beberape seronok, tapi demi mencapai cita-cita saya, saya akan terus berusaha hingga pengurus di situ membenarkan saya pergi ke lokasi yang saya nak tuju Insyallah banyak-banyakkan berdoa la ye,
Selain itu di sana saye ade juga kenal ustaz-ustaz, salah satunya adalah ustaz hadari baik orangnya, banyak juga saya tanya bab-bab agama ni kepada dia, Allhamdullilah dia jawab dengan baik, saya kenal dia kat masjid dan dia tegur saya dulu, syukur betul kerana dia akhirnya tegur saya kerana saya perlu orang seperti dia kerana dapatlah saya menanya dalam bab-bab agama yang saya tak tahu ni, saya juga berkenalan dengan kawan-kawan dia juga di masjid, Allahamdullilah ade jugak kawan akhirnya walaupun mereka semua lebih tua daripada saya tetap saya bersyukur kepada Allah, tapi saya tak dapat berkenalan dengan orang seumur dengan saya di sana.

Kadang-kadang saya ade juga terfikir, rugi betul keluar Al-amin kalau stay Al-amin mesti
ramai kawan tapi saya tetap dengan pendirian saya untuk menuju cita-cita saya, kadang-kadang ade juga rindu kat dia orang ni so call la sekali sekala, saya jugak ade teringat akan kawan-kawan ade kat Yaman kalau boleh nak join je dia orang belaja kat sane tapi bapak suruh mantapkan kat sini dulu jadi ikut la semoga dapat pegi Amin!!!!!.



Sejak kebelakangan ni saya selalu bagun lambat sedih la, tapi saya berazam untuk solat berjamaah di masjid, saya terfikir lalu air mata saya jatuh, saya berpesan pada diri saya mengapa tidak selalu solat berjamaah di surau pada waktu subuh dan mengapa tidak selalu kiyamulai, jadi saya ambil keputusan untuk menalifone guru-guru yang pernah
mengajar saya mana tahu ade salah-silap ke dan sebelum tidur juga saya niat nak bangun subuh, pada pagi itu Allahmmdullilah dapat juga berjamaah di surau, saya amat bersukur sangat kerana akhirnya dapat bangun, harap-harap kamu doakan saya dapat memperolehi cita-cita saya dan berjaya di dunia dan diakhirat



Kalau boleh jgn main

Terdapat ralat dalam alat ini

Dengalah Ayat Suci Al-quran