Islamic Widget

Hati


Assalammualaikum saye nak bercakap tentang hati ni jadi tolong lah bace ye.

  Hati ni seperti tasik yang luas dan ade  empat anak sunngai jika salah satu anak sungai di cemari dengan pembuangan sisa sampah jadi sungai itu akan tercemar juga akhrinya, same juga hati kite jika kita membuat sedikit dosa hati kita akan ade satu tompok hitam, tompok hitam tu mestilah kite buang kerana jika kite biar macam tu sahaja, takut-takut silap haribuan ia akan merebak dan hati kita akan menjadi keras dan susah mendengar nasihat orang lain, itulah sebabnya lepas solat itu kite perlu berdoa banyak-banyak kepada Allah supaya dia ampunkan dosa kita kelak dan kita perlulah mengerjakan amalan fardu dan amalan sunat.

  Sungai pula ade 4, sungai yang pertama bagaikan mate, sungai kedua bagaikan mulut, sungai ketiga bagaikan telinga dan sungai keempat pula bagaikan otak, jika salah satu tubuh badan ni tidak di gunakan dengan sebaiknya misalnya mate untuk tengok bende maksiat sahaja, mulut pulak suke mengumpat, fitnah, telinga pula suke dengar umpatan orang dan akhir sekali otak memikin bende yang sia-sia maka sungai itu akan mengeluarkan air yang berwarna hitam terus mengalir ke tasik iaitu hati, jadi hitamlah hati kite.

  Allah beri tubuh badan ni kat manusia hanya sementara sahaja, mana tahu Allah tarik balik nikmat tu macam mane, gunalah tubuh badan untuk mengerjakan amalan ibadat, jadi fikir-fikirlah ape yang harus kite buat dan ape yang tidak boleh kite buat, jadi jagalah iman anda baik-baik dan amal ibadat anda kerana amal ibadat akan menjadi bekalan di akhirat kelak, berubahlah sebab masih ade mase lagi, jangan dah tunggu tua baru berubah, sebaik-baiknya berubahlah sekarang. AMIN!!!!!

  

0 ulasan:

Catat Ulasan

Kalau boleh jgn main

Terdapat ralat dalam alat ini

Dengalah Ayat Suci Al-quran